Digital Marketing - Kompleksowa Obsługa

Liczba użytkowników Internetu stale rośnie, tak samo, jak czas spędzany przez ludzi w wirtualnej rzeczywistości. Trend ten szczególnie przyspieszył na skutek pandemii koronawirusa, która w wielu aspektach zrewolucjonizowała nasze życie, związując je jeszcze silniej z globalną siecią. Współczesne firmy doskonale dostrzegają potencjał marketingowy, jaki kryje w sobie Internet. Dotychczas marketing tradycyjny oraz cyfrowy wzajemnie się przenikały, płynnie korelując. Aktualnie, w tym zestawieniu, digital marketing zdecydowanie wiedzie prym. Na myśl nasuwa się zatem pytanie: czym jest digital marketing? Sprawdźmy więc, co stoi za stale zwiększającą się popularnością cyfrowego marketingu.

Digital marketing - to znaczy?

Aby odpowiedzieć na pytanie, czym jest digital marketing warto poznać znaczenie samego słowa „digital”. Pochodzi ono z języka angielskiego, a tłumaczenie najlepiej oddające jego znaczenie to „cyfrowy”. W związku z tym digital marketing to marketing cyfrowy, jednak nazywany jest także marketingiem internetowym lub online marketingiem, co nie do końca odzwierciedla jego sens, gdyż jest pojęciem szerszym. Jest to zbiór działań pozwalających na reklamowanie usług oraz produktów za pośrednictwem kanałów cyfrowych, a w szczególności za sprawą Internetu. Odbiorcami wszelkich oddziaływań marketingowych są użytkownicy komputerów oraz urządzeń mobilnych. Do komunikacji z konsumentami wykorzystywane są witryny internetowe, wyszukiwarki internetowe, portale społecznościowe, aplikacje mobilne, a także wiadomości SMS i MMS, co zdecydowanie odróżnia digital marketing od e-marketing. Za sprawą ścieżek kontaktu z klientami firmy mogą przeanalizować potrzeby konsumentów, aby jak najlepiej dostosować usługi i produkty do ich wymagań. Digital marketing jest pojęciem rozległym, ponieważ aktywności marketingowe nie ograniczają się jedynie do Internetu, jak odbywa się to w przypadku marketingu internetowego, jednak obejmuje również inne media cyfrowe, w tym urządzenia mobilne, radio oraz telewizję. W zakres marketingu cyfrowego wchodzą następujące czynności:

Bardzo rozbudowany zestaw działań w digital marketingu przekłada się na wysoki stopień trudności w samodzielnej realizacji kampanii reklamowych w globalnej sieci. W związku z tym do prawidłowego i skutecznego ich przeprowadzenia oraz monitorowania potrzeba pracy wielu specjalistów z różnych dziedzin, takich jak: content marketing, pozycjonowanie, sprzedaż internetowa, PR, grafika, copywriting, zarządzanie, social media, czy performance.

Jakie są obszary digital marketingu?

Efektywny digital marketing opiera się na działaniach wielopłaszczyznowych, obejmujących czynności w wielu obszarach. Zdecydowanie większa część tych działań rozgrywa się za pośrednictwem Internetu, w ramach e-marketingu. Jest to w końcu podstawowy i najszybciej rozwijający się obszar digital marketingu, jednak za sprawą rozwoju technologicznego nie jedyny. W marketingu cyfrowym nie wystarczy posiadanie strony internetowej, szczególnie jeśli nie jest ona wyposażona w wartościowe treści pozycjonujące ją wysoko w wynikach wyszukiwania. Istotną rolę odgrywa prawidłowe zidentyfikowanie użytkownika, zdefiniowanie grupy docelowej, poznanie jej potrzeb oraz znalezienia miejsca, w którym potrzeby te będą jak najlepiej zrealizowane. Skuteczny digital marketing opiera się na dobrej jakości treściach, co łączy się z nasyceniem tekstów odpowiednią ilością słów kluczowych oraz tworzeniem tekstów zgodnie z algorytmami, które wyszukiwarka internetowa „lubi”, ale nie tylko. Nowoczesny marketing cyfrowy wymaga personalizacji i interakcji z konsumentem, w związku z tym ważne jest budowanie zasięgów w social mediach, pozyskiwanie leadów oraz tworzenie wartościowych linków adekwatnych do treści. Mnogość oddziaływań wchodzących w zakres digital marketingu została wyszczególniona i podzielona na następujące obszary:

  • SEM (Search Engine Marketing) – marketing w wyszukiwarkach internetowych, obejmujący wszelkie czynności promocyjne zorientowane na polepszenie widoczności serwisu w wyszukiwarkach. Najczęściej kampanie reklamowe SEM projektowane są w Google. Pojęcie SEM jest terminem szerokim, zawierającym w sobie dwa podobszary oddziaływań, mianowicie są to: działania optymalizacyjne stron internetowych mające na celu zwiększenie jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli SEO oraz PPC związane z widocznością strony www w płatnych wynikach wyszukiwania, np. GoogleAds.
  • Pozycjonowanie  (SEO – Search Engine Optimization) – optymalizacja strony internetowej, oparta na działaniach mających na celu osiągnięcie wysokich bezpłatnych pozycji w organicznych wyszukiwarkach internetowych. Pozycjonowanie jest powiązane z tworzeniem wartościowych tekstów wyposażonych w słowa kluczowe, z jednoczesnym przeciwdziałaniem dublowaniu treści. Ważną rolę odgrywa również techniczną optymalizacja strony internetowej obejmującą między innymi dostosowanie adresów URL, poza tym istotne jest wdrożenie jednolitej struktury linków wewnętrznych oraz dostosowanie witryny do użytkowania w urządzeniach mobilnych. Optymalizacja pod kątem SEO są zadaniem długotrwałym i czasochłonnym, wymagającym konsekwencji, zaangażowania oraz stałego monitorowania.
  • Kampanie Google Ads – za sprawą platformy umożliwione jest wyświetlanie płatnych reklam w wyszukiwarce Google. Poza tym pozwala ona na docieranie do konsumentów, którzy są użytkownikami innych serwisów należących do Google, takich jak Gmail, bądź YouTube. System reklamowy daje również możliwość aktywności w ramach remarketingu, który polega na zachęcaniu użytkownika do ponownego odwiedzenia witryny internetowej, jeśli nie wykonał na niej uprzednio pożądanego działania. Google Ads gwarantuje ekspresowe dotarcie do wnikliwie określonej grupy docelowej, przy czym zapewnia niemalże natychmiastowe umiejscowienie na szczycie wyników wyszukiwań. Umożliwia szybkie osiągnięcie zamierzonych celów oraz prowadzenie ciągłego monitoringu działań, co w digital marketingu jest cechą niezwykle docenianą.
  • Content marketing – nazywany inaczej marketingiem treści, opartym na tworzeniu wartościowych, unikalnych, a zarazem użytecznych treści, doskonale odpowiadających potrzebom użytkownika. Teksty powinny wyczerpywać temat, jednak nie powinny być dla konsumenta przytłaczające. Ich struktura powinna pozwalać na łatwe przyswajanie oraz wyszukiwanie szczególnie istotnych fragmentów. Treści powinny być wzbogacone o tabele, infografiki, zdjęcia bądź materiały wideo, które ułatwią użytkownikowi zrozumienie publikacji, jednocześnie dodając jej wartości. Teksty niskiej jakości tworzone pod wymagania wyszukiwarki internetowej, bez uwzględnienia realnych potrzeb użytkownika nie są już w stanie zapewnić witrynie internetowej wysokiej pozycji. Rzetelny content marketing jest kluczem do sukcesu.
  • Social media marketing – obszar digital marketingu umiejscowiony w mediach społecznościowych. Istotne jest prowadzenie profili firmowych na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Linkedinie lub w innym miejscu umożliwiającym zbudowanie zaangażowanej społeczności wokół marki, która z czasem będzie pełnić rolę jej ambasadora. W tym przypadku niezbędne jest utworzenie stałej interakcji z użytkownikami, która wymaga dużej aktywności na profilu. Zbudowanie zaangażowanej społeczności nie obejdzie się bez regularnych postów, ale także quizów, filmów, transmisji live, relacji czy bezpośredniej, w ramach możliwości bezzwłocznej interakcji z użytkownikami za sprawą wiadomości. Wypromowanie profilu najczęściej wiąże się w wykupieniem płatnej reklamy, ze względu na ograniczone zasięgi bezpłatnych reklam.
  • E-mail marketing – jest to reklama z wykorzystaniem narzędzi e-maili, której niezaprzeczalną zaletą jest ogromny zasięg umożliwiający na dotarcie do dużej liczby odbiorców jednocześnie, przy niskich kosztach. Dodatkowo  e-mail marketing pozwala na personalizację wiadomości, dzięki czemu użytkownik może odnieść wrażenie, że została ona stworzona specjalnie dla niego, co sprawia, że czuje się ważniejszy i bardziej zaangażowany. Oddziaływania w formie e-mail marketingu są łatwo mierzalne, gdyż znana jest liczba wysłanych komunikatów, liczba odbiorców oraz sposób komunikacji z nimi.
  • Display marketing – płatna reklama banerowa wyświetlana na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Użytkownik najczęściej przenosi się na stronę internetową reklamodawcy po kliknięciu w grafikę marketingową.
  • E-commerce marketing – działania marketingowe obejmujące aktywność sklepów internetowych oraz oferowanych przez nich produktów i usług.
  • Mobile marketing – strategie marketingowe przeznaczone dla użytkowników urządzeń mobilnych, takich jak: telefony komórkowe, laptopy i tablety.
  • Video marketing – reklama oparta na wykorzystaniu treści filmowych.
  • Marketing automation – polega na usprawnianiu procesów marketingowych w oparciu o oprogramowania przetwarzające dane, co pozwala na niezwykle dokładne zdefiniowanie cech i potrzeb grupy docelowej. W tym celu wykorzystywane są m.in. wiadomości SMS, e-mail czy aplikacja Facebook Messenger.

Dlaczego warto zainwestować w digital marketing?

Marketing cyfrowy stanowi przyszłość komunikacji z klientami. Już ten argument powinien być przekonujący do zainwestowania w digital marketing, jednak na poparcie tej tezy bez problemu można znaleźć więcej powodów. Przede wszystkim digital marketing za sprawą globalnych zasięgów pozwala na dotarcie do ogromnej liczby użytkowników. Postęp technologiczny, przeniesienie coraz większej ilości aktywności ze świata rzeczywistego do cyfrowego, ułatwienie dostępności Internetu sprawiają, że stale rośnie jego popularność, a co za tym idzie – liczba osób z niego korzystających. Dzięki temu firmy zdecydowanie prościej i szybciej docierają do pożądanej liczby konsumentów. Większa grupa odbiorców przekłada się na osiągnięcie wyższej konwersji, co jest niezaprzeczalnym atutem. Poza tym digital marketing jest mierzalny. Oznacza to, że rozwiązania cyfrowego marketingu oferują doskonałe możliwości analityczne, gdyż firmy swoje działania na różnych platformach mogą poddać rzetelnej analizie w celu usprawnienia oddziaływań marketingowych. W efekcie marketingowcy mogą zaoszczędzić pieniądze, które w przyszłości zainwestowaliby w reklamę. Co więcej, digital marketing pozwala na targetowanie swojego komunikatu. Oddziaływania w sieci mogą być skierowane do konkretnej grupy docelowej. Jeśli firma wie, kim jest jego idealny odbiorca, który byłby zainteresowany produktem osiągą lwią część sukcesu. Główną rolę w tym działaniu odgrywają narzędzia analityczne, które analizują naszą aktywność w sieci. Każdy z nas pozostawia po sobie ślady w Internecie, są to ogromne ilości danych, które często podajemy świadomie, np. podczas uzupełniania bio w portalach społecznościowych. Wszystkie dane podlegają analizie, co umożliwia precyzyjne targetowanie. Dzięki temu reklamy będą wyświetlane dokładnie tym użytkownikom, którzy będą najsilniej zainteresowani usługą lub produktem. Ponad to wiele działań marketingowych w digital marketingu wymaga jedynie czasu i zaangażowania, gdyż dużo z nich możemy wykonać samodzielnie. Reklama w Internecie jest zdecydowanie tańsza, niż w radio, czy telewizji. W związku z tym na reklamę w sieci mogą sobie pozwolić wszyscy marketingowcy, bez względu na budżet, jakim dysponują. Za sprawą bardzo dokładnego targetowania oraz optymalizacji kampanii reklamowych, przy naprawdę niewielkich nakładach finansowych można osiągnąć wysoką konwersję.

Top 5 najważniejszych elementów digital marketingu

Na digital marketing składa się kompleks różnorodnych oddziaływań, jednak jego najważniejszymi elementami są:

  • pozycjonowanie (SEO) jako filar strategii digital marketingu,
  • content marketing jako król cyfrowego marketingu – czasy tekstów niskiej jakości przesyconych frazami kluczowymi bezpowrotnie minęły, liczą się wartościowe i użyteczne treści stworzone z myślą o użytkownikach,
  • media społecznościowe jako doskonała przestrzeń do prowadzenia skutecznego digital marketingu przy niewielkim nakładzie finansowym,
  • kampanie Google Ads, która daje natychmiastowe efekty w postaci dotarcia do ogromnej grupy docelowej oraz umiejscowienia na szczycie wyników wyszukiwań, przed wyszukiwaniami organicznymi,
  • optymalizacja konwersji, mająca na celu zachęcenie użytkownika do podjęcia pożądanych aktywności, takich jak: zakup produktu lub usługi, dodanie do koszyka, zapisanie się do newslettera, pobranie ebooka oraz wypełnienie formularza kontaktowego.

Jakie są zarobki w digital marketingu?

Marketing cyfrowy jest tak szeroką dziedziną, że ciężko porównać zarobki poszczególnych osób pracujących na stanowiskach w jego obszarze. Dostępne dane wskazują jedynie na ogólny rozkład wynagrodzeń, który zależny jest od czynników takich jak: wykształcenie, doświadczenie, kompetencje, wielkość firmy oraz miejscowość, w której wykonujemy pracę. Najwyższe wynagrodzenia oferowane są pracownikom w firmach z siedzibami w województwach: mazowieckim, dolnośląskim, wielkopolskim i pomorskim. Należy nadmienić, iż również branża, w której pracujemy odgrywa istotną rolę. Specjalista ds. marketingu otrzyma najwyższe wynagrodzenie w IT, mediach i reklamie, usługach dla biznesu, handlu oraz przemyśle lekkim. Średnia stawka rynkowa na stanowisku specjalisty digital marketingu według danych statycznych waha się pomiędzy kwotą 4000 zł netto, a 6000 zł netto. Warto jednak dodać, że kwoty te stale rosną wraz z doświadczeniem oraz umiejętnościami pracownika. Co ważne, wciąż odnotowujemy wzrost popytu na pracowników realizujących się w sektorze digital marketingu. W związku z popytem na pracowników, rosną też ich wynagrodzenia. Jeśli więc dalej zastanawiasz się jakie zarobki oferuje digital marketing, według danych ze stycznia 2022 roku mediana dla specjalisty ds. marketingu wynosi 5133 zł brutto, co oznacza, że połowa badanych zarabia poniżej lub powyżej mediany. Junior digital marketing może liczyć na wynagrodzenie wynoszące około 4000 zł netto, natomiast najlepsi w swojej dziedzinie w dobrze płatnej branży mogą otrzymać około 22 000 zł brutto.

Czym cechują się dobre kampanie digital marketingowe?

Udana kampania reklamowa oparta jest przede wszystkim na przemyślanym działaniu. Powinna składać się z trzech podstawowych elementów: określenie celu, jaki kampania ma osiągnąć, przystąpienie do działania oraz dokonanie analizy i ewaluacji podjętych działań. Zaczynamy od określenia jaki cel dana kampania ma spełniać. Może być to budowanie zaangażowanej społeczności, budowanie zasięgów lub nakłonienie użytkownika do określonego działania, jak zapisanie się do newslettera, czy przejście na stronę www. Kolejno określamy grupę docelową, budżet na kampanię, a także harmonogram wyświetlania reklam. Niezwykle istotne jest precyzyjne zidentyfikowanie grupy docelowej, ponieważ znając swojego odbiorcę wiadomo na jakie potrzeby w kampanii reklamowej musimy odpowiedzieć, jakie pytania zadać, by zachęcić użytkownika do podjęcia interakcji. Istotną rolę odgrywa również wizualna strona kampanii digital marketingowej. W końcu ludzie „kupują oczami”, gdyż w pierwszej kolejności zwracają uwagę na obraz, nie słowo. Formaty, które najlepiej przyciągają uwagę odbiorców to film, a także pokaz slajdów. Warto więc umieścić je w swojej kampanii. Dochodząc do ostatniego etapu dobrej kampanii, czyli analizy i ewaluacji podjętych działań, musimy te działania zmierzyć. Jeśli zależy nam na prawidłowym zmierzeniu efektów naszych działań, nie możemy zbagatelizować roli prawidłowo opisanych kodów UTM dodawanych do odnośników. Zapewnia one klarowny obraz najlepiej konwertującego źródła. Dla firm i przedsiębiorców dopiero stawiających swoje pierwsze kroki w biznesie oraz digital marketingu doskonałym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy agencji digital marketingu. Według rankingu agencji reklamowych, opracowanym na podstawie danych z dnia 31.01.2022r. trzy najlepsze agencje digital marketingowe, to: SEOSEM24 Kraków, Widoczni Poznań oraz Lepszy Marketing Wrocław.

Digital Marketing a media społecznościowe

Aktualnie większość z nas posiada chociaż jedno konto na jakimkolwiek portalu społecznościowym, typu Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik Tok, czy Twitter. Social media marketing to działania oparte na tworzeniu kampanii digital marketingowych nastawionych na promocję firmy oraz jej usług i produktów właśnie na platformach społecznościowych. Treści publikowane na portalach społecznościowych powinny być unikatowe, a także odpowiednio dostosowane do platformy, na której są tworzone. Innych treści oczekiwać będą użytkownicy LinkedIna, innych natomiast użytkownicy Tik Toka. Treści będą znaczącą różniły się stylem oraz celem, jaki mają za zadanie osiągnąć. Zdecydowanie flagową cechą digital marketingu w mediach społecznościowych jest budowanie zaangażowanej społeczności oraz relacji. W związku z tym jest to świetne miejsce do budowania świadomości marki, jej renomy, a także rozpoznawalności.

Przyszłość digital marketingu - metaverse

Termin metaverse ma swój początek w powieści science – fiction „Snow Crash” z roku 1992, gdzie ludzie jako awatary, wykorzystując metaforę świata rzeczywistego, rozpoczynają interakcje w trójwymiarowej rzeczywistości. Metaverse oznacza więc wirtualną przestrzeń rozszerzonej rzeczywistości, która opiera się na realnym świecie. O metaverse zrobiło się szczególnie głośno, gdy Mark Zuckerberg przekształcił Facebooka w platformę Meta. Właściciel serwisu społecznościowego chce stworzyć dla swoich użytkowników nową wizję Internetu w formie cyfrowego świata o nazwie „metaversum”. Według niego już niedługo większość z nas swój wolny czas spędzać będzie we wspomnianym metaversum. Skoro jest to przyszłość społeczeństwa, jest też przyszłością dla digital marketingu.

Podsumowanie - Współczesna rola Digital Marketingu

Współczesny konsument jako źródło swojej wiedzy traktuje Internet. To tu szuka odpowiedzi na nurtującego go pytania, tu przepatruje wszystkie cyfrowe kąty, aby odkryć sposób na zaspokojenie swoich potrzeb. Większość ludzi zanim fizycznie wybierze się do sklepu w realnym świecie, zrobi rozeznanie w sieci. W związku z tym digital marketing jest drogą, którą marketingowiec najprędzej dotrze do klienta. Digital marketing pełni więc podstawową rolę we współczesnym marketingu, a jego rozwój w dalszym ciągu zapowiada się bardzo prężnie.

Frequently Asked Questions

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipi scing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Vestibulum massa ipsum, mollis sit amet lorem ut.

Mauris rutrum, eros a pellentesque feugiat, orci odio dignissim tellus, eget ultrices sem diam vel neque. Vivamus condimentum in dui nec malesuada.

Mauris rutrum, eros a pellentesque feugiat, orci odio dignissim tellus, eget ultrices sem diam vel neque. Vivamus condimentum in dui nec malesuada.

Mauris rutrum, eros a pellentesque feugiat, orci odio dignissim tellus, eget ultrices sem diam vel neque. Vivamus condimentum in dui nec malesuada.

Umów się na bezpłatną Konsultację

    Porozmawiajmy o digital marketingu

    Service 01

    Pozycjonowanie - SEO / SEM / SXO

    Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipiscing elit.

    Service 02

    Audyty Marketingowe

    Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipiscing elit.

    Service 03

    Social Media - Kampanie i obsługa

    Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipiscing elit.

    Service 04

    E-Commerce - zwiększanie i maksymalizacja konwersji

    Lorem ipsum dolor sit amet, consec tetur adipiscing elit.